What a climb! Was it worth it?
Nummer 9 alweer. Tijd voor een korte evaluatie. Wat heb ik gezien dat bruikbaar is voor mezelf en voor mijn bibliotheek?
Bloggen
Uit het DNA onderzoek blijkt dat in Kerkrade slechts 4% van de klanten van de bibliotheek de medewerkers noemen als inspiratie voor lezen. Slechts 4%! En we dachten nog wel dat we hier een rol in speelden.
Hoe komt dat? We hebben een aantal mensen in dienst die heel graag lezen, en hun leeshonger ook graag willen delen met de klanten. Mijn vermoeden is dat klanten liever niet om zoekhulp vragen. Maar als je voordat je komt het blog van Angèle of Hans voor de literatuur, dat van Miriam voor de fantasy, en dat van Astrid voor een jeugdboek gelezen hebt, dan verandert dat misschien. Het vraagt natuurlijk wel wat van de organisatie, maar je doet wel aan klantenbinding. Die 4% zou 20% moeten worden.
Kun je dat landelijk aanpakken? Ik denk het niet, want dan wordt het een recensie. Men wil persoonlijk contact, ook al is het dan via Internet.
RSS
RSS is de nieuwe krant, het nieuwe vakblad. We willen eerst en vooral globaal op de hoogte zijn. De diepgang komt later. Voor stafmedewerkers essentieel om op de hoogte te blijven, en als je de goede kiest, dan ben je met 10 minuten per dag klaar. Ik vind de VOB tweet handig en natuurlijk het blog van Edwin. Verder heb ik een aantal techblogs op mijn lijstje staan. Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen. Het is vooral koppen snellen, maar dat is vaak al voldoende.
Fotos
De wereld wordt steeds visueler, en onze bezoekers zijn veel visueler ingesteld dan vroeger. Een foto erbij is essentieel om de aandacht te vangen. En dat zeg ik niet alleen omdat ik Eddy Bearz wil promoten.
Carla had het voorstel voor een biebflickr. Geen slecht idee. Goede fotos blijven een probleem.
We hebben op onze eigen website een fototrommeltje van activiteiten. Bezoekers stellen dat op prijs, ook als de kwaliteit niet altijd even goed is.
Conclusie
Ideeen genoeg. Er staat al wat op mijn Todo lijstje.
Dat is interessant, dat DNA-onderzoek. Was dat onderzoek alleen op de bibliotheek Kerkrade gericht? Gaven de mensen ook aan welke inspiratiebronnen ze dan wel gebruikten?
BeantwoordenVerwijderenLandelijk is het inderdaad wat lastiger om het persoonlijk te houden maar als je een persoonlijk verhaal vertelt, bij het bespreken van een boek, kan dat zeker mensen over de streep trekken. Zeker als je kiest voor een bepaald soort boeken. De liefhebbers weten je dan op een gegeven moment wel te vinden.
Het is wel de kunst om er op tijd bij te zijn. Je ziet vaak dat de besprekingen pas verschijnen als de boeken alweer enige tijd op de markt zijn. Eigenlijk zouden bibliotheekmedewerkers voor moeten lopen. Misschien kunnen we wel een deal sluiten met uitgevers :-)
@Edwin. DNA: de nieuwe afnemer.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.cubiss.nl/publicatie/de-nieuwe-afnemer-dna-van-de-bibliotheek
Het onderzoek vond plaats onder klanten en niet-klanten. Een aantal bibliotheken, waaronder Kerkrade, heeft een lokaal rapport met haar eigen respondenten uit dit onderzoek gekregen.
Overigens zijn er al genoeg bronnen voor nieuwe boeken. Dat is makkelijk. Klanten verrassen met net dat ene bijzondere boek uit 1992, dat zou pas een uitdaging zijn.
Bedankt voor de toelichting en link Miriam. Ik heb de PDF gedownload, daar zal ik later deze week eens naar kijken.
BeantwoordenVerwijderenTitels uit 'the long tail, alles wat we al in collecties hebben: dat is zeker een uitdaging (en leuk om te doen bovendien!)